Nemrégiben ismét felmerült, hogy érdemes lenne lazítani az európai viszonylatban meglehetősen szigorú magyar szabályozáson, és engedélyezni lehetne a sofőröknek, hogy egy pohár bor vagy sör elfogyasztása után is vezessenek. Bár a kormány gyorsan rövidre zárta a kérdést, ezért várhatóan nem fognak változni a törvények, mégis érdemes körüljárni a kérdést, ugyanis mindenkit érint – azt is, aki soha nem iszik alkoholt.

Gyilkos alkohol?
2019-ben Magyarországon összesen 1394 balesetet okoztak ittas sofőrök, és ezek 47 emberéletet követeltek. Logikusnak tűnik azzal érvelni, hogy ha mindenki betartaná a törvényeket, és senki nem ülne ittasan a volán mögé, akkor ez a 47 ember még ma is élne. A kérdést azonban más irányból is meg lehet közelíteni, a rugalmatlan szigor ugyanis nem mindig a legjobb megoldás. Ha valaki szeretne meginni egy pohár bort, mielőtt hazaindul, de tudja, hogy ugyanaz a büntetés vár rá lebukás esetén, mintha egy egész üveggel lehúzott volna, akkor egyáltalán nem biztos, hogy meg fog állni az első pohár után. Ha viszont a határvonal nem az egy és a nulla, hanem a kettő és az egy között van, akkor nagyobb a valószínűsége annak, hogy beéri egy pohárral. Ez persze csak spekuláció, senki nem tudja előre, mi történne akkor, ha lazítanának a szabályozáson, ezért érdemes körülnézni, hogyan gondolkodnak erről a világ más országaiban.

Szigorúság
A világ 196 országa közül összesen 33-ban van zéró tolerancia az ittas vezetésre, ám ezek között sok a muzulmán ország, ahol nemcsak a sofőröknek, hanem mindenkinek tilos az alkoholfogyasztás. Európában Magyarország, Szlovákia, Románia és Csehország a legszigorúbb, itt egyetlen korty alkohol sem fér bele, míg az osztrákoknál, a németeknél vagy a franciáknál 0,05%-os véralkoholszint még megengedett. Hogy ez pontosan mennyi alkoholt jelent, azt nehéz meghatározni, ugyanis függ az ember testsúlyától és az elfogyasztott ital alkoholtartalmától is.

Hogyan hat az alkohol a járművezetésre?
Rengeteg közlekedési baleset történik minden áldott nap, hazánkban nem múlik el úgy óra, hogy ne riasztanák az autómentőket. A balesetek túlnyomó többsége valamilyen emberi mulasztásra vezethető vissza, ezért egy ideális világban mindenki csak kipihenten, nyugodtan és maximális koncentrációval közlekedne. Szakértők szerint az alkohol már egészen kis mennyiségben is rontja a koncentrálóképességet, és növeli a balesetveszélyt. A legtöbb országban megengedett, 0,05%-os véralkoholszint esetén duplájára nő a baleseti kockázat. A zéró tolerancia kérdése arról szól, vállaljuk-e ezt a kockázatot.