A balesetek jelentős része származik abból, hogy a vezető nem tudja helyesen megbecsülni a többi jármű (például előzésnél egy szembejövő autó) távolságát és sebességét. Az Autómentő Manó tapasztalatai szerint ez főleg a friss jogosítvánnyal rendelkezőknek szokott gondot okozni, hiszen ők korábban gyalogosként vagy legfeljebb biciklisként érzékelték a többi közlekedési szereplő mozgását.

Autóban ülve ehhez képest felgyorsul a tempó, és a távolság- illetve sebességbecslő képességünknek is magasabb fokozatba kell kapcsolnia ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon a megváltozott helyzethez.
A jó hír az, hogy ez gyakorlással fejleszthető, és ha megvan a kellő vezetési rutin, akkor már egyáltalán nem okoz gondot megállapítani, hogy beférünk-e még az előttünk haladó traktor elé, mielőtt szemből ideér az a kamion, vagy sem. Ehhez azonban, mintegy nulladik feltételként, fontos, hogy az érzékeink, azon belül is a látásunk tökéletesen működjön, a reakcióidőnk pedig minél rövidebb legyen.
Tökéletes látás persze nem létezik, már csak az emberi szem felépítéséből adódóan sem, ezért törekednünk kell rá, hogy a lehetőségek szerint csökkentsük a hibázás lehetőségét. Sokan csak nyűgként élik meg a rendszeres időközönként kötelező orvosi vizsgálatot a jogosítvány megújításához, mégis nagyon fontos, hogy szakember ellenőrizze, mennyire éles a látásunk illetve a szemüvegünk. De hiába tudjuk a legalsó sort is könnyedén elolvasni a látásvizsgáló táblán, hátul akkor sincsen szemünk, ezért előzés közben ügyelnünk kell arra is, hogy belássuk a holt tereket.
Az átlagos reakcióidő 0,5 – 0,7 másodperc között van, ennyi idő kell ahhoz, hogy a probléma érzékelésétől eljussunk a beavatkozásig. A reakcióidőt sok minden befolyásolhatja, például az életkor, a pillanatnyi fizikai vagy lelki állapot, a tapasztalat, a figyelem megosztottsága, illetve az alkoholos befolyásoltság is.

Érdemes tehát minél fittebben és kipihentebben autóba ülni, ha nem szeretnénk egy elkésett döntés után az autómentők telefonszámát tárcsázni.