Akinek autója van, pontosan tudja, hogy március-április környékén itt az ideje lecserélni a téli abroncsokat nyárira. Ez manapság már ugyanolyan természetes, mint a nagykabátot vagy a téli bakancsot vékonyabb ruházatra és cipőre váltani. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy nem volt ez mindig így, a ma használt téli abroncsok egy hosszú fejlődési folyamat eredményei. Az Autómentő Manó utánajárt, mióta különböztetünk meg téli és nyári gumikat, illetve hol is kezdődött ez az egész történet.

A szükség találékonnyá tesz, tartja a mondás, és a téli gumik története is alátámasztja ennek igazságát, hiszen hol máshol jelentkezett volna elsőként az igény olyan abroncsokra, amellyel a leghidegebb hónapokban is biztonságosan lehet közlekedni, mint fent északon. Az 1930-as években a teherszállítás hatalmas kihívást jelentett Finnországban a jó fél évig tartó télben, hiszen az utakat vastag hó- illetve jégréteg borította, amelyeken rengeteg volt a baleset, számtalanszor kellett kimenteni az árokba csúszott vagy elakadt járműveket. A ma ismert Nokian cég elődje ezért 1934-ben előállt egy téli gumival, amely rézsútos mintázatával és nagyobb profilmélységével hatékonyabban meg tudott kapaszkodni olyan utakon is, ahol korábban csak hólánc felszerelésével lehetett közlekedni.
A világ szerencsésebb országaiban azonban nem kellett olyan szélsőséges időjárási körülményekkel megküzdeniük az autósoknak, mint Finnországban, ezért sok helyen a század közepéig fel sem merült az igény az abroncsváltásra. Az áttörést az 1953-as év hozta el, amikor a német Continental több évtizedes fejlesztés után előállt a saját téli gumijával, és jó marketingérzékkel látványos bemutatóval demonstrálta annak használhatóságát, amikor a téli abroncsaival felszerelt autók elsőként tudtak átkelni a behavazott Szent Gotthárd-hágón. A mai téli gumik tulajdonképpen ennek a prototípusnak a továbbfejlesztett változatai.

Mivel a téli abroncsokat kimondottan fagypont körüli és az alatti hőmérsékletre fejlesztették ki, az Autómentő Manó azt javasolja, mindenképpen cserélje le őket az elkövetkező hetekben, hogy minél biztonságosabban tudjon közlekedni az utakon.