Magyarországon viszonylag ritkák az emberre veszélyes ragadozók, és a halálos mérgű hüllők illetve rovarok sem gyakoriak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a hazai vadak ne okoznának minden évben súlyos károkat és személyi sérüléseket. Párzási időszakban az őzek vakon-süketen rontanak ki az országútra, semmi más nem érdekli őket, csak génjeik továbbörökítése. De vaddisznóval találkozni sem egy leányálom. A kellemetlenségeket tetézi, hogy a vadgázolás nem csak veszélyes, de költséges kaland is lehet, mivel a felelősségnek általában nincsen gazdája. Az Autómentő Manó összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat a vadgázolások megelőzésével illetve az utólagos teendőkkel kapcsolatban.

Mindenki szereti az állatokat – de nem az országúton. Nagy sebességgel elütni egy több mázsás vadat életveszélyes „mutatvány”, és sokszor nem csak a kocsiban, de a benne ülőkben is súlyos sérülések keletkeznek. A legfőbb óvintézkedés, amit megtehetünk, hogy lassabban közlekedünk azokon az útszakaszokon, ahol vadveszélyre figyelmeztető tábla van, főként a hajnali, az esti vagy az éjszakai órákban, amikor a vadak a legszívesebben mászkálnak. Különösen veszélyesek az erdős területeken áthaladó újépítésű utak, ezeken a helyeken ugyanis a nagy a valószínűsége annak, hogy a frissen lefektetett aszfaltcsík keresztezi az ott élő állatok vonulási útvonalát.
Az őzek és vaddisznók jellemzően nem szoktak körülnézni, mielőtt kirohannak az útra, ezért bármennyire is elővigyázatos az ember, könnyen előfordulhat, hogy csak az utolsó pillanatban látja meg az állatot, amikor az ütközés elkerülhetetlen. Kegyetlenül hangzik, de ilyenkor a legjobb, amit tehetünk, ha erősen fogjuk a kormányt, és elütjük. A tapasztalat azt mutatja, hogy amikor valaki ijedten félrerántja a kormányt, az sokkal súlyosabb baleseteket eredményez, mert nagyobb az esély rá, hogy egy szemből jövő autóval találkozik, vagy árokba, esetleg fának hajt.
Ha megtörténik a baj, és elütöttük a vadat, azonnal tegyük ki az elakadásjelző háromszöget, és kapcsoljuk be a vészvillogót, nehogy hátulról is megtaláljanak a mögöttünk közlekedők. Utána pedig azonnal hívjuk a rendőrséget és – ha szükséges – az autómentőt. Az elütött vadat semmiképpen ne próbáljuk vigaszdíjként magunkkal vinni, az ugyanis lopásnak számít. Inkább derítsük ki, melyik vadásztársaság területén történt a baleset, mert tőlük remélhetünk kártérítést, ha szerencsénk van. Ha azonban nem tudjuk bizonyítani, hogy szabályosan és óvatosan vezettünk, akkor még az is előfordulhat, hogy nekünk kell – akár milliós – kártérítést fizetni.

Évente 500-1000 vadgázolás történik hazánkban, vagyis minden napra jut átlagosan 2-3 ilyen típusú baleset. Vezessen óvatosan, és tartsa kéznél az Autómentő Manó telefonszámát! Bárhol éri a baj, legkésőbb egy órán belül a helyszínen vagyunk!