Az autózás veszélyes üzem, a tavalyi évben félóránként történt baleset hazánkban, és ez állandó munkát ad mind a rendőrségnek, mind az autómentőknek. A rendőrségi statisztikák szerint a legtöbb közúti baleset okozója az ittas vezetés és/vagy a gyorshajtás. Kétségkívül mindkét tényező növeli a balesetek bekövetkezésének valószínűségét, és megvan az az előnyük, legalábbis a rendőrség szemszögéből, hogy objektíven mérhetőek – szondával vagy traffipaxszal. A balesetek közel egyharmadáért azonban egy harmadik ok a felelős, amelyről jóval kevesebb szó esik: a fáradtság.

Mit nevezünk fáradtságnak?
A fáradtságnak nem létezik egységes definíciója, számos oka lehet, és számos helyzetben megjelenhet. Hátterében állhat alváshiány, komolyabb erőkifejtés vagy betegségek. De okozhat fáradtságot az egészségtelen életmód, a felborult alvás-ébrenlét ciklus és a sok stressz is. Sőt, olyan is előfordul, amikor nem tudjuk megmagyarázni, miért érezzük magunkat fáradtnak. Egészséges személyeknél a fáradtság általában csak múló érzés, fizikai vagy mentális betegségek esetén azonban elhúzódó, tartós állapot is lehet. Bármely típusú fáradtságról legyen is szó, egy biztos: fáradtan a volán mögé ülni veszélyes.

Mit okozhat a fáradtság?
Egy amerikai tanulmány szerint a kialvatlanság okozta fáradtság még az alkoholos befolyásoltságnál is veszélyesebb, mert csökkenti a reakcióidőt. Szakértők azt javasolják, hogy aki 7 óránál kevesebbet alszik, az inkább ne üljön autóba, mert jó eséllyel arra fog magához térni, hogy hívnia kell az autómentőket. 5 óránál kevesebb alvás vagy 24 óra folyamatos ébrenlét pedig már a hétszeresére (!) növeli a balesetek előfordulásának valószínűségét.

Kik a leginkább veszélyeztetettebbek?
Mindenki volt már fáradt, ez nem függ sem nemtől, sem iskolai végzettségtől, ugyanakkor vannak bizonyos csoportok, amelyek tagjaival gyakrabban fordul elő, hogy elalszanak a volán mögött. Fiatal sofőröknél viszonylag gyakori, ők ugyanis nem mindig vannak tisztában a saját korlátaikkal, és egyébként is hajlamosak nagyobb kockázatot vállalni, például hosszabb útra indulni egy átbulizott éjszaka után. A több műszakban dolgozók szintén a veszélyeztetett kategóriába tartoznak, náluk ugyanis sokszor felborul az alvás-ébrenlét ciklus. A harmadik csoportba pedig azok tartoznak, akik alvászavarokkal küszködnek, nem véletlen, hogy a háziorvosok igyekeznek kiszűrni az ilyen betegeket azok köréből, akik jogosítványt kaphatnak.

Egy szó, mint száz, fáradtan nem érdemes vezetni, mert könnyen nagyobb baj érhet annál, mint hogy elkésünk valahonnan. Ha viszont muszáj autóba ülni, és esetleg megtörténik a baj, a Mentő Manó csapatára mindig számíthat. Segítünk, ahol kell!