Az akkumulátor autónk talán legészrevehetetlenebb része. Egy doboz. Berakjuk, aztán nem törődünk vele többet. Egészen addig, amíg fel nem hívja magára a figyelmet. Mondjuk, mert nem indul az autó egy februári reggelen, vagy gyanús gőz gomolyog a motorházból egy júliusi napon… Pedig az autókban egyre több az olyan fogyasztó, melyhez az akkumulátor szolgáltatja a megfelelő mennyiségű energiát. Az említett pillanatokban jó, ha eszünkbe jut, az akkumulátor sem az örökkévalóságra lett teremtve, 4-5 éves példányaik, ha baj van, szinte biztos, hogy cserére szorulnak, és a szezonális frissítő karbantartás alkalmával igenis az akkumulátort is ellenőrizni kell. Sokszor megspórolhatnánk az autómentővel való találkozást, ha gondoskodnánk erről a csendes szolgálóról…

Az akkumulátorok általában ellenállnak az időjárásnak, így tervezték őket. Az extrém körülmények azonban kikezdhetik ezt az alkatrészt is. Kevesen tudják például, hogy az aksi legfőbb ellensége a meleg, és nem a hideg; így van ez még akkor is, ha az indítási nehézségek inkább hideg időben jelentkeznek. Melegben az akkumulátorban lezajló kémiai folyamatok sokkal gyorsabban zajlanak le, és károsíthatják a berendezés rácsszerkezetét. A megnövekedett hőmérséklettel növekszik a vízbontás, az önkisülés és a túltöltésre való hajlam is…

A túlmelegedett akkumulátor veszélyes. Ha a motorházból gőz száll fel, és záptojásszag terjeng, szinte biztosak lehetünk benne, hogy túlmelegedett az akkumulátor. A generátor feszültségszabályzójának meghibásodása esetén a generátor túlságosan sok feszültséget továbbít az akkumulátorhoz, amely túlmelegszik, a benne lévő oldat forrni kezd, akár fel is robbanhat. Akkor is hasonló tüneteket tapasztalhatunk, ha az extrém meleg okozza a felhevülést. Ilyenkor nem minden esetben az akkumulátor maga melegszik túl, hanem a benne lévő folyadék hirtelen elpárolgása okozza a problémát.

Azonnal állítsa le a motort! A KRESZ szabályainak szem előtt tartásával húzódjon félre! Mivel a gyógyírt ilyenkor a teljes lehűtés jelenti, jobb autómentőt hívni. Az ajánlások szerint akár 24 órán át is hűteni kell az akkumulátort – ezt az időt nem lehet egy leállósávban vagy az út mentén tölteni. Az autómentő a megfelelő helyre szállítja a meghibásodott járművet. Ha pedig meg szeretné előzni a bajt, a nyári kirándulás előtt mindenképpen ellenőriztesse az akkumulátorfolyadékot is!