Röviden: ha működtetéséhez minél kisebbre korlátozzuk az emberi tényező szerepét… Szomorú, de igaz, hogy a kutatások szerint a balesetek több mint 65%-át emberi mulasztás vagy hiba okozza, és csak a fennmaradó százalékokért felelősek a műszaki hibák vagy a környezeti tényezők. Nem véletlen tehát, hogy az autógyártók ma már, egyre inkább kihasználva a technológiai lehetőségeket, ennek, az emberi tényezőnek a minimalizálására törekednek. Az új autómodelleket már nem a motor vagy az üzemanyag-fogyasztás különbözteti meg egymástól, hanem a biztonsági berendezések, amelyek nem csupán védenek, hanem a balesetek megelőzésében is az utasok segítségére vannak. A gyártókat közben a mindinkább szigorodó központi szabályozások is a fejlesztésekre sarkallják.

Az autóbiztonsági berendezéseket alapvetően két nagy csoportra szokás osztani. Az aktív biztonsági rendszerek olyan műszaki megoldásokat jelentenek, amelyek csökkentik a balesetek előfordulásának esélyét, illetve a kritikus helyzetek megoldását. Vagyis aktív rendszerek a szervokormány, a különböző fékrendszerek, kipörgésgátlók, a blokkolásgátlók, de a visszapillantó tükrök, a páramentesítők stb. is. Passzívak azok a rendszerek, amelyek a már bekövetkező baleset során védik az ebben a helyzetben passzív résztvevővé vált utasokat: az autó szerkezetének szilárdsága (tetőn, oldalt, ajtóknál stb.), lökhárítók, fejtámaszok, biztonsági szélvédő, hárompontos biztonsági öv, légzsák stb.

A fentiek közül persze sok magától értetődő a mai autósnak, és keveset gondolunk arra, hogy az elmúlt évtizedekben fejlesztők százai dolgoztak azon, hogy ezeket a rendszereket természetesnek tekinthessük. Kinek jut eszébe, amikor a volán mögé ül, hogy hány ember halt meg, mire a hárompontos biztonsági öv minden autó kötelező felszereltségi eleme lett…? Törésteszteken, baleseti helyzetek elemzésének ezrein keresztül vezetett ide az út. Az autómentők néha elgondolkodnak ezen, hiszen nap nap után szembesülnek a kisebb-nagyobb balesetek, hibák vagy mulasztások eredményeivel. És mi, autómentők is kíváncsian várjuk, mit hoz a jövő, hogyan lesznek autóink még biztonságosabbak…