A mai autóvezetők túlnyomó többsége úgy tanult meg vezetni, hogy mindig be kellett kötnie a biztonsági övet, fel sem merülhetett, hogy anélkül induljon el az autóval. De természetesen ez sem volt mindig így, sőt olyan idők is léteztek, amikor még jogosítványt sem kellett szerezni ahhoz, hogy az ember autót vezethessen. A közlekedés azonban mindig is veszélyekkel járt, a gépjárművek elterjedése pedig rengeteg emberéletet követel világszerte. Éppen ezért már viszonylag korán felmerült az igény a biztonsági övek használatára, ám a ma elterjedt övek kialakulásához hosszú út vezetett.
Az 1950-es években egy kaliforniai orvos megelégelte a rengeteg autóbalesetből származó fejsérülést, amellyel praxisa során találkozott, és számos javaslattal állt elő. Megvizsgálta az akkoriban használatos, kezdetleges biztonsági öveket, és arra a megállapításra jutott, hogy a sérülések jelentős részéért azok helytelen kialakítása a felelős, ezért 1955-ben felvetette, hogy használjanak visszahúzható öveket, helyezzék alacsonyabbra a kormánykereket és erősítsék meg a gépjárművek tetőszerkezetét. Ennek hatására Amerikában elsőként a Ford gyártott olyan modelleket, amelyekben a biztonsági öv már az alapfelszerelés része volt, Európában pedig először a Volvókban jelent meg a ma ismert hárompontos biztonsági öv.
A világon először Ausztráliában tették kötelezővé a biztonsági öv használatát 1970-ben, míg Magyarországon 1976. január 1. óta írja elő a KRESZ. Az övhasználat elmulasztásáért sokáig minden esetben a járművezetőt tették felelőssé, manapság azonban már mindenki maga felel azért, hogy be van-e kötve, kivéve a 14 éven aluli gyerekek esetében.
Az Autómentő Manó tapasztalatai szerint hiába kötelező immár több mint négy évtizede a biztonsági öv használata, sok autós még mindig nem szívesen köti be magát, pedig a statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy míg öv nélkül gyakorlatilag bármilyen sebességnél lehet végzetes sérüléseket szerezni, bekötött biztonsági övvel nagyon ritkán hal meg valaki 60 km/órásnál alacsonyabb sebességnél. Kevesen tudják, de akad egy kivétel az állandó övhasználat alól, ez pedig a tolatás: amikor hátramenetben haladunk, nem kell bekötni magunkat.