Sok helyen esik szó a vészfékezésről. Úgy tűnik azonban, nem lehet róla eleget beszélni. A felmérések (Generali, 2013) és a tapasztalat szerint ugyanis a magyar autósok majd΄ 80%-a nem tudja, hogyan kell kivitelezni a helyes vészfékezést, hiszen nincsen benne gyakorlata. A ráfutásos, elütéses balesetek 90%-a megelőzhető lenne, kevesebb alkalommal lenne szükség autómentőre, ha minden autóvezető tisztában lenne a vészfékezés mikéntjével.
Kezdjük azzal, amit legtöbbször utoljára említenek: sok autósban rosszul rögzült rutin, hogy lábát a kuplung fölött tartja. A szokás ahhoz vezet, hogy amikor bármilyen típusú fékezésre is kerül sor, legelőször a kuplungpedált tapossa. Pedig a lassítást és bármilyen fékezést a fékpedál lenyomásával kell kezdeni! Ne csökkentse az értékes reakcióidőt ezzel az apró, de rossz beidegződéssel!
Az, hogy akadály előtt időben tudjon megállni vagy előle kitérni, összetett folyamat, mely az alábbi mozzanatokból tevődik össze: akadály észlelése, fékpedál megérintése, fék megnyomása, fékkésedelmi idő (ez idő alatt szűnik meg a távolság a fékbetétek és a dobok között), fékút megtétele. Az észlelés és a balesetet megelőző megállás között, ezekből tevődik össze a féktávolság.
Kilenc méteres féktávolság a harmadik emeletről való kizuhanással egyenlő értékű erőhatás. Ha tehát baj van – a KRESZ is csak személy- és vagyonbiztonság érdekében engedélyezi – hirtelen, vészfékezésre van szükség. Lassító fékezésből nem lesz balesetet elkerülő vészfékezés! Ha balesetveszélyes helyzetben vészfékezésre van szüksége, teli talppal, teljes erőből, 100-140 kilogrammnak megfelelően, a kuplungpedál lenyomása mellett kell benyomni a pedált, mintha ki akarná nyomni a karosszériából! Ha beletaposott a fékbe, meg is kell tartania azt!
Mi kell ahhoz, hogy ön a lehető legrövidebb reakcióidő alatt, a leghatékonyabb módon, a legnagyobb erővel legyen képes a balesetet megakadályozó vészfékezésre? Mindenekelőtt jó műszaki állapotú autó, melyen az évszaknak megfelelő, kifogástalanul karbantartott gumik futnak, valamint az, hogy csak kipihenten üljön a volán mögé!
Ne feledje azt sem, hogy ABS-rendszer használatával más fékúttal kell számolnia, mint a hagyományos fékrendszerű gépjárművekkel! Ismerje meg jól autóját, hogy a legbiztonságosabb, balesetmentes vezetést valósíthassa meg!