A biztonság mindenek felett, akár az Egy gyűrű… És tényleg. Az autótechnológiai fejlesztések túlnyomó része ma már erről szól. Nem csupán az emberi élet védelme miatt, hanem a vagyontárgy értéke miatt, és mert az egész adófizető társadalom nyögi, ha a túl sok baleset túl sok sérülést, kórházi ápolást, rehabilitációt eredményez, ha az özvegyeknek fizetni kell, ha az árvákat az államnak kell eltartania, ha sok a kártérítési igény stb…

Vagyis az jó, ha minél több kütyü és autóbiztonsági rendszer védi az utasokat. Nem kell félni a most még idegenül hangzó betűszavaktól és nevektől, hamarosan olyan ismerősek lesznek, mint a biztonsági öv és a légzsák; ez utóbbi, érdekes módon, nem is kötelező felszereltség Európában, de autót eladni enélkül már igencsak bajos lenne itt is.

Szóval, mi vigyáz ránk a fentieken túl? Például a mára megszokottá vált ABS, vagyis az az aktív biztonsági rendszer, amely erős fékezés esetén is megakadályozza az autó megcsúszását. Az ESP menetstabilizáló elektronika: a pályaelhagyásos baleseteket megelőzendő fejlesztették ki. Nem új rendszer már, de folyamatosan jobbítják, finomítják, ma már elképzelhetetlen nélküle új modell.

AEB, azaz Automatic Emergency Braking, vagyis automatizált vészfékrendszer. A ráfutásos és koccanásos balesetek számának radikális csökkenését várják tőle, és tavalyi hír, hogy 2022-ig húsz autógyártó vezeti be önkéntesen alapfunkcióként a modelljeibe az USA-ban. Alacsony guminyomásra figyelmeztető rendszer, nappali menetjelző fény, vagy a teherautókon a követett járművet monitorozó, ütközés elkerülő rendszer, mely képes az önálló vészfékezésre… És minden bizonnyal jönnek a mobilkommunikációs integrált eszközök is, hogy a bajba került, balesetet szenvedett autóból bármikor, akár a sofőr közreműködése nélkül is lehessen a 112-t hívni, vagy megrendelni az autómentőt.

Lassan tehát teljesen a robotokra és a automatikus rendszerekre bízhatjuk magunkat az autóban (is)… Lassan. Addig pedig nem lankadhat az éberség az utakon, még ebben a kánikulában sem.