A rakományrögzítés komoly dolog, és komoly szakértelmet kívánó műveleteket takar. A megfelelő rakományrögzítés megelőzi azt, hogy személyi sérülés történjen, hogy kár keletkezzen járműben vagy a szállított áruban. A teherautó-balesetek egynegyedéért a helytelenül rögzített rakomány a felelős! Ijesztő arány. A rosszul rögzített teher fel-, le- és kiborulása az autómentőket is kihívás elé állítja. Autómentőként pontosan tudjuk, milyen nehézségeket takar a feladat, ezért íródott ez a bejegyzés.
A téma szerteágazó, annál is inkább, mert az EU tagállamai különféleképpen szabályozzák, márpedig a megfelelő rakományrögzítés éppen a határokon átívelő teherszállítás egyik kulcskérdése. Magyarországon a KRESZ 47.§-a a mérvadó, de az Európai Bizottság Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatósága is egy meglehetősen részletes ajánlást adott ki az egységesség felé mutatva. (A mentett gépjárművek szállítása is szabályozott.)
Ne feledjük, hogy jogi szempontból a ki- és be-, fel- és lerakodási műveletekért a sofőr a felelős, illetve mindazok, akik a munkát elvégezték. Érdemes tehát alaposan tájékozódni, ha sem kárt nem szeretnénk okozni, sem büntetést fizetni, és nem szeretnénk egy komoly mentés minden terhét vállalni.
A rakomány szállítása és a megfelelő rögzítése tervezést igényel. Legelőször is tudnunk kell, melyik a megfelelő típusú szállítóeszköz a feladatra, illetve értenünk kell, milyen erők hatnak szállítás közben a rakományra. Ha egy tárgyra nem hat erő, akkor a tárgy egyenletes vonalú, egyenletes mozgást végez, vagyis addig, amíg a teherautó egyenletes sebességgel egyenesen mozog, nincs baj, de aztán jön a körforgalom, az erős fékezés, valaminek a kikerülése…
Néhány nagyon fontos tanács az autómentőtől dióhéjban:
– Indulás előtt ellenőrizze, rendben van-e a rakfelület!
– A rakomány tömegközéppontja minél közelebb és minél alacsonyabban legyen a jármű hossztengelyéhez.
– A nehezebb rakomány alul legyen, a könnyebb felül.
– A tengelyekre eső és összsúlyok megengedett maximális mértékét tilos túllépni!
– A rakományt rendszeresen ellenőrizni kell, részleges le- és átpakolás után különösen is.
Mindig mérlegelni kell a legmegfelelőbb rögzítési technika alkalmazását is. A spanifer elterjedt és sokszor használt eszköz, de emellett szükség lehet rögzítő rudakra, hálókra, horgas vagy láncos rögzítésre, ponyvákra, sarokvédőkre stb.
A fentiek csupán felvillantják, hogy milyen sokrétű ez a téma. Jogszabályok, szabványok sokaságán és tapasztalaton keresztül vezet annak útja, aki mestere akar lenni a rakományrögzítésnek…